Unibep przejmuje teren pod budowę trasy S19 Dobrzyniewo – Krynice
11 marca 2024 r. Oddział Infrastruktury Unibep SA przejął terenu pod budowę kluczowego odcinka drogi S19 Krynice - Białystok Zachód. Jest to pierwszy krok w realizacji tego ambitnego projektu. Umowa na wykonanie tego odcinka została zawarta w maju 2021 roku i zrealizuje go konsorcjum, w którego skład wchodzą PORR SA z Warszawy oraz Unibep SA z Bielska Podlaskiego.
Via Carpatia i Międzynarodowy Korytarz Transportowy
Odcinek ten jest integralną częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia, który łączy państwa bałtyckie z południem Europy. Zamawiającym jest Skarb Państwa – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku. Wartość kontraktu wynosi około 329,8 mln zł netto (tj. ok. 405,6 mln zł brutto), a planowane zakończenie prac przypada na drugi kwartał 2026 roku.
Priorytety w realizacji i Węzeł Białystok Zachód jako wyzwanie
- W kontekście lokalizacji budowy na obszarach objętych ochroną środowiska, priorytetem jest zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia fauny i flory w obszarach kolizyjnych z pracami budowlanymi. Zwracamy szczególną uwagę na koordynację prac przy obiekcie kolejowym, nasypie drogowym oraz mostem nad rzekami Biała i Supraśl – mówi Tomasz Klekotko, kierownik budowy. - Dodatkowo, biorąc pod uwagę istniejący ruch pojazdów na trasie S8, czyli wylot z Białegostoku do Warszawy, budowa węzła drogowego w tym obszarze staje się znaczącym wyzwaniem. Konieczne jest zapewnienie ciągłości ruchu na S8, co wymaga precyzyjnego planowania i realizacji prac budowlanych. W związku z tym naszym celem jest utrzymanie płynności ruchu pojazdów bez przeszkód, zgodnie z wymogami i zgodą administracyjną.
Odcinek Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód, choć niezbyt długi, odgrywa kluczową rolę w sieci drogowej. W ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód, łączący dwie drogi ekspresowe – powstającą S19 z istniejącą S8. Ponadto prowadzona będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km.
Źródło: GDDKiACharakterystyka zadania
Zadanie obejmować będzie również budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Cała trasa S19, która będzie biegła wzdłuż wschodniej granicy Polski, jest elementem międzynarodowej trasy Via Carpatia z północy na południe Europy i ma mieć w Polsce 580 km.