Konsorcjum w składzie Grupa Unibep oraz Track Tec Construction podpisało z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), który realizuje program Port Polska, umowę o wartości 143,2 mln zł brutto na zaprojektowanie i budowę bocznicy kolejowej wraz z robotami towarzyszącymi. Wartość zakresu przypadającego na Grupę Unibep wynosi 71,6 mln zł brutto.
- Zawarcie tej umowy to dla nas ważny krok, który potwierdza gotowość do realizacji złożonych projektów infrastruktury kolejowej w formule „projektuj i buduj”. Budownictwo infrastrukturalne ma coraz większe znaczenie dla Grupy Unibep: w 1–3Q 2025 r. odpowiadało za 33% sprzedaży, wobec 23% w 2024 r. Grupa rozwija portfel przedsięwzięć związanych z realizacją obiektów dla kolejnictwa, a podpisanie tej umowy stanowi istotny punkt odniesienia dla dalszego wzmacniania kompetencji w tym obszarze. Mowa o inwestycji o strategicznym znaczeniu dla rozwoju kraju, dlatego udział w tym przedsięwzięciu, a także współpracę z naszym partnerem konsorcjalnym: Track Tec Construction, traktujemy jako wyróżnienie oraz zobowiązanie do realizacji projektu według najwyższych standardów. Pracę na tym kontrakcie wykonamy sprawnie, aby zapewnić płynność w dostarczaniu materiałów i wyposażenia do budowy planowanego w gm. Baranów lotniska, konkretnie na potrzeby realizacji zleceń z zakresu komponentu kolejowego. Liczymy, że nasza determinacja realizacyjna zostanie dobrze oceniona i przełoży się na dalszą współpracę i otworzy drogę do kolejnych kontraktów o podobnym profilu - komentuje Andrzej Sterczyński, prezes Unibepu.
Konsorcjum wybrano spośród 15 ofert złożonych w postępowaniu przetargowym. Przedmiot zamówienia obejmuje zaprojektowanie i budowę bocznicy kolejowej wraz z robotami towarzyszącymi oraz pracami w zakresie powiązanych specjalności, w tym: torowej, konstrukcyjno-budowlanej, telekomunikacyjnej, drogowej, sanitarnej, elektroenergetycznej, rozbiórkowej, obiektów inżynieryjnych, a także geologicznej i geotechnicznej.
Konsorcjum zrealizuje zadanie w formule „projektuj i buduj”: przygotuje dokumentację projektową wraz z wymaganymi decyzjami administracyjnymi, następnie wykona roboty budowlane i doprowadzi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Planowana długość bocznicy wyniesie około 5 km.
Prace mają zostać ukończone najpóźniej w terminie 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Bocznica ma kluczowe znaczenie dla inwestycji: początkowo będzie wykorzystywana do transportu materiałów budowlanych niezbędnych przy budowie lotniska, węzła kolejowego oraz linii kolejowych. Docelowo planuje się, że będzie pełniła także funkcję bocznicy paliwowej.
Inwestycja jest zlokalizowana na terenie województwa mazowieckiego, w powiecie sochaczewskim, na obszarze gmin Teresin oraz Sochaczew.