13 maja 2025 roku to ważna data nie tylko dla mieszkańców Bielska Podlaskiego i Hajnówki, ale także dla całego regionu południowego Podlasia. Zrealizowana przez Unibep S.A. przebudowa Drogi Wojewódzkiej nr 689 została oficjalnie oddana do użytku – zgodnie z założonym harmonogramem i planem budowy.
Nowa perspektywa dla regionu
DW 689 to strategiczna trasa łącząca Bielsk Podlaski z Hajnówką, o długości 24,48 km, realizowana w klasie drogi G. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy zyskali nie tylko bardziej komfortowy i bezpieczny dojazd, ale również impuls do dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego regionu. Inwestorem projektu było Województwo Podlaskie, reprezentowane przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.

– Chciałbym podziękować wszystkim podmiotom zaangażowanym w realizację tej niezwykle ważnej inwestycji – od inwestora, przez projektantów, po podwykonawców. Ale największe podziękowania należą się zespołowi ludzi, którzy każdego dnia byli na tej budowie. Ich profesjonalizm i determinacja sprawiły, że dziś możemy świętować sukces. Na czele tego zespołu stanął Marcin Dzierżek, który poprowadził kontrakt z pełnym zaangażowaniem i skutecznością – powiedział Adam Poliński, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Unibep S.A.

Od wyzwań do sukcesu
Realizacja DW 689 nie należała do najłatwiejszych. W początkowej fazie inwestycji, jeszcze przed rozpoczęciem robót budowlanych, proces uzyskiwania decyzji ZRID znacząco się wydłużył, co wpłynęło na przesunięcie startu prac na czerwiec 2023 roku. Od tego momentu jednak wszystko przebiegało zgodnie z planem.
– To droga, na którą mieszkańcy czekali od lat. Cieszymy się, że jako Unibep mogliśmy uczestniczyć w realizacji tak istotnego projektu – mówi Marcin Dzierżek, Kierownik Kontraktu. – W ciągu 11 miesięcy powstało blisko 25 kilometrów nowoczesnej, kompleksowo zmodernizowanej drogi. Prace rozpoczęliśmy w czerwcu 2023 roku i zakończyliśmy je w lutym 2025, co w dzisiejszych realiach budownictwa infrastrukturalnego jest powodem do satysfakcji.

Największe wyzwania związane były z pracami prowadzonymi w ruchu – aż 39 odcinków sterowanych sygnalizacją świetlną, w tym nowa obwodnica miejscowości Hołody o długości 2,7 km realizowana w zupełnie nowym śladzie. W ramach inwestycji powstał także nowy most na rzece Orlanka, a całość zadania wymagała precyzyjnej koordynacji zespołów wykonawczych, projektowych i branżowych.
Za każdą inwestycją stoją ludzie
W szczytowym momencie na placu budowy pracowało blisko 60 osób – zarówno po stronie generalnego wykonawcy, jak i podwykonawców. Była to inwestycja wymagająca, zarówno logistycznie, jak i organizacyjnie, ale doświadczenie zespołu Unibep oraz sprawna współpraca z inwestorem przyniosły zamierzony efekt.
Oddana dziś DW 689 to nie tylko nowa nawierzchnia – to także nowoczesne rozwiązania inżynieryjne, przebudowane skrzyżowania, zatoki autobusowe, odwodnienie i pełna infrastruktura towarzysząca.
