Postępy w budowie drogi ekspresowej S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód
Droga ekspresowa S19 na odcinku Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód to ambitna inwestycja realizowana przez konsorcjum firm PORR SA i Oddział Infrastruktury Unibep SA w ramach międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Ten strategiczny odcinek połączy północ z południem Europy, wspierając rozwój gospodarczy i integrację regionalną. Budowa rozpoczęła się w marcu 2024 roku, a zakończenie zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku.
Skala przedsięwzięcia i kluczowe elementy budowy
Prace nad realizacją drogi S19 obejmują ponad 10-kilometrowy odcinek nowoczesnej, dwujezdniowej trasy o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, o szerokości 3,5m, z dodatkowym pasem awaryjnym szerokości 2,5m i szerokim pasem rozdziału między jezdniami. Integralnym elementem tego projektu będzie węzeł Białystok Zachód, który połączy drogę S19 z istniejącą już S8, tworząc kluczowy punkt komunikacyjny regionu. Będzie to największy węzeł drogowy w województwie podlaskim. Skala budowy obejmuje nie tylko nawierzchnię drogową, ale także budowę 13 obiektów mostowych oraz 11 przepustów ekologicznych, które pozwolą na bezpieczne przemieszczanie się zwierząt.
Dynamiczny postęp prac
Prace nad budową S19 prowadzone są zgodnie z harmonogramem i przebiegają bardzo sprawnie. Dotychczas wykonano wykopy o łącznej objętości ponad 620 tys. m³ z planowanych 973 tys. m³, co odpowiada 52 tysiącom pełnych ciężarówek – taka liczba pojazdów ustawiona jeden za drugim utworzyłaby linię o długości 832 km.
„Prace nad odcinkiem drogi S19 realizujemy zgodnie z harmonogramem, a ich tempo i jakość są możliwe dzięki zgranemu zespołowi i współpracy z firmą PORR. To już nasza trzecia wspólna inwestycja klasy S, dzięki czemu świetnie koordynujemy zadania, co widać po dotychczasowych wynikach: wykonaliśmy ponad 620 tysięcy m³ wykopów, 400 tysięcy m³ nasypów, 300 tysięcy m³ wymian gruntu oraz wbudowaliśmy 32 tysiące ton masy bitumicznej.” - komentuje Kierownik budowy, Tomasz Klekotko
Nowoczesne technologie geotechniczne
Wymagające warunki gruntowe na trasie S19 stanowiły wyzwanie, które rozwiązano dzięki zaawansowanym technologiom geotechnicznym. Część obiektów inżynierskich posadowiono na palach CFA oraz prefabrykowanych palach wbijanych betonowych, co zapewnia stabilność nawet na trudnym gruncie. Z kolei w obszarach o głębokim zaleganiu gruntów nienośnych, podatnych na osiadanie, wdrożono technologię pionowych drenów, przyśpieszających ich konsolidację oraz nasypy przeciążeniowe. Technologia ta wzmacnia, znajdujące się w podłożu grunty z zawartością części organicznych , jednocześnie oferując alternatywę dla tradycyjnych wymian gruntów.
Droga S19 – nowa jakość transportu i integracja regionu
Budowa odcinka S19 Krynice - Białystok Zachód to inwestycja o ogromnym znaczeniu dla sieci drogowej regionu. Stanowi część korytarza Via Carpatia, który w Polsce obejmuje 580 km i który docelowo połączy państwa bałtyckie z południem Europy.