07 listopad 2022

Nowy odcinek drogi S61 to sukces zespołów naszych ludzi

Kolejna umowa z PEC, tym razem w Ełku

Drogowcy i mostowcy oddali do ruchu nowy odcinek drogi ekspresowej, która stanowi część międzynarodowej trasy Via Baltica. Dzięki odcinkowi Szczuczyn — Ełk wreszcie udało się uzyskać ekspresowe połączenie województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Czego nauczyliśmy się realizując to ambitne zadanie?

Przypomnijmy, 13 września odbyła się konferencja z szefem resortu infrastruktury,  ministrem  Andrzejem  Adamczykiem.  Okazją  tak  ważnego  spotkania było  udostępnienie  drugiego  z  trzech fragmentów Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim.  To  odcinek  od  końca obwodnicy  Szczuczyna  do  węzła  Ełk Południe o długości 23,3 km. Wartość kontraktu to w  sumie 699 mln zł brutto, przy czym udział Unibep SA to trzydzieści procent, czyli około 210 mln zł brutto.

Zgodnie  z  kontraktem  zbudowaliśmy drogę ekspresową o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wykonaliśmy  remont  wybranych  dróg lokalnych  oraz  wybudowaliśmy  urządzenia ochrony środowiska. W ramach zrealizowaliśmy  19  obiektów  inżynierskich  oraz  dwa  węzły:  Guty  w  gminie Szczuczyn, Ełk Południe w gminie Ełk w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka. 

Inne perspektywy, różne wyzwania

Na wyzwania związane inwestycję S61 możemy spojrzeć z dwóch perspektyw – od strony budowy drogi oraz budowy obiektów inżynieryjnych. Dla drogowców największym wyzwaniem było wbudowanie  700 tys m3 gruntu z wykopu w nasyp, z czego ok. 250 tys m3 stanowiła glina, którą trzeba  było  stabilizować  spoiwami  hydraulicznymi. Cały proces musiał przebiegać tak, aby stabilizacje  wykonywać  w  odpowiednich  warunkach  atmosferycznych,  by nie  były  konieczne  powtórne  stabilizacje warstw. Żeby zoptymalizować koszty przerzutów urobku i dowóz materiałów na budowę, należało wcześniej wykonać ok. 10 km dróg serwisowych, wszystko w nowym śladzie, w miejsca, do których wcześniej  dojeżdżały  jedynie  cięgniki rolnicze.  Jednocześnie  rozpoczęliśmy prace na dwóch głównych frontach robót na początku i końcu naszego odcinka, z założeniem, że front robót będzie się posuwał do środka odcinka.

Największym  wyzwaniem  mostowców była praca w warunkach przerwanych łańcuchów  dostaw,  braku  materiałów na rynku, braku siły roboczej.  Praca w takich warunkach to ciągłe rozwiązywanie problemów, z  bardzo  ograniczonymi  możliwościami  planowania  robót „do przodu”.  Czego  nauczyła  nas  realizacja  S61? – Wytrwałości –  skwitował  jednym  słowem Łukasz Klempert, kierownik kontraktu Budrex.

Współpraca ponad wszystko

Pytając kierownictwo budów o to co ich pozytywnie zaskoczyło w trakcie realizacji pracy przy S61, drogowcy i mostowcy stwierdzili jednym głosem - współpraca, wspólne dążenie do celu i nieustępliwość całego  zespołu,  pomimo  ogromnych trudności i niejednokrotnie rozbieżnych zdań, co do poszczególnych zagadnień. Do  pozytywów  zaliczyć  należy  współpracę  z  podwykonawcami. 

- W  mojej  ocenie,  budowy  takiej  jak  ta, nie zrealizujesz kierując się jedynie własnym  interesem.  Należy  uwzględniać potrzeby  dostawców,  podwykonawców i ich pracowników. Proces budowy pokazał że optymalizacja i wspólne planowanie uwzględniające oczekiwania innych działających na rzecz Unibepu pozwolił na zwiększenie efektywności pracy, dotrzymanie  terminów  i  celów  postawionych budowie przez Dyrekcję Oddziału. Myślę, że podwykonawcy, którzy razem z  nami  realizowali  S61  mają  podobne odczucia  –  podsumował  Marek  Golecki, kierownik kontraktu Oddziału Infrastruktury.

 


Kontakt dla mediów

  • (48 85) 731 80 10

Bądźmy
w kontakcie!

Newsletter

Monday Development sp. z o.o.Oddziału Infrastruktury Unibep SAUnibep SAUnidevelopment SAUnihouse SA

© 2024  UNIBEP S.A. All rights reserved.  | Realizacja Sensorama

Zapamiętaj ustawienia
Ustawienia plików cookies
Do działania oraz analizy naszej strony używamy plików cookies i podobnych technologii. Pomagają nam także zrozumieć w jaki sposób korzystasz z treści i funkcji witryny. Dzięki temu możemy nadal ulepszać i personalizować korzystanie z naszego serwisu. Zapewniamy, że Twoje dane są u nas bezpieczne. Nie przekazujemy ich firmom trzecim. Potwierdzając tę wiadomość akceptujesz naszą Politykę plików cookies.
Zaznacz wszystkie zgody
Odrzuć wszystko
Przeczytaj więcej
Analityczne pliki cookies
Te pliki cookie mają na celu w szczególności uzyskanie przez administratora serwisu wiedzy na temat statystyk dotyczących ruchu na stronie i źródła odwiedzin. Zazwyczaj zbieranie tych danych odbywa się anonimowo.
Google Analytics
Akceptuję
Odrzucam
Niezbędne
Niezbędne pliki cookies
Te pliki cookie są konieczne do prawidłowego działania serwisu dlatego też nie można ich wyłączyć z tego poziomu, korzystanie z tych plików nie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. W ustawieniach przeglądarki możliwe jest ich wyłączenie co może jednak zakłócić prawidłowe działanie serwisu.
Akceptuję
Odrzucam
Functional
Tools used to give you more features when navigating on the website, this can include social sharing.
AddThis
Akceptuję
Odrzucam